|
.: Strona główna
Wspólnota
.: Kim jesteśmy?
.: Lider wspólnoty
.: Ksiądz opiekun
.: Animatorzy
.: Diakonia
Działalność
.: Kurs Alfa
.: Misje
.: Modlitwy za miasto
.: Sieć Modlitwy Wstawienniczej
Wydarzenia
.: Terminy
.: Rekolekcje letnie
.: Kalendarium
.: Historia wspólnoty
Czym żyjemy
.: Eucharystia wspólnotowa
.: Spotkanie modlitewne
.: Małe Grupy
.: Formacja
.: Katechezy
.: Czytania na każdy dzień
.: Codzienna modlitwa brewiarzowa
.: Poezja
Księgarnia
.: Zdjęcia
.: Mapka
.:Linki
.:Kontakt
|
|
LITURGIA EUCHARYSTYCZNA
Podstawowym wydarzeniem w historii wszechświata było
przyjście na świat Jezusa - Jego życie, męka, śmierć i zmartwychwstanie.
Nie ma nic ważniejszego niż Chrystus i Jego Dzieło. Taki był plan
Boga: Albowiem Bóg tak umiłował świat, że Syna Swego Jednorodzonego
dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne
(J 3, 16).
Jaka jest nasza odpowiedź na to wielkie wydarzenie? Nasza odpowiedź
brzmi: "Głosimy Śmierć Chrystusa, wyznajemy Jego Zmartwychwstanie
i oczekujemy Jego przyjścia w chwale". Wypowiadamy te słowa
podczas każdej Mszy św. po najważniejszym momencie, t.j. po konsekracji.
Msza Św. jest więc uobecnieniem Miłości Bożej.
Historycznie była jedna Eucharystia zrealizowana przez Jezusa. Liturgicznie
zaś, dzięki łasce sakramentu ustanowionego przez Jezusa na Ostatniej
Wieczerzy, jest tyle Eucharystii, ile ich się celebruje i będzie
celebrować aż do końca świata. Aby jednak mogła wiele znaczyć w
naszym życiu i je kształtować, musi być odpowiednio przeżywana.
Dla lepszego zrozumienia Eucharystii Sobór Watykański II dokonał
odnowy liturgii Mszy św., abyśmy mogli ją lepiej zrozumieć i uczestniczyć
w niej w sposób pełny, czynny i wspólnotowy. Pomoże nam w tym zrozumienie
postaw, zewnętrznych znaków i gestów, które wykonujemy podczas liturgii.
Czym zatem jest Liturgia Eucharystyczna?
Liturgia = dzieło ludu, czyn ludu, tzn. jest dziełem
publicznym podejmowanym dla dobra społecznego.
Sobór Watykański II w swoim dokumencie o liturgii (Konstytucja
o Liturgii Świętej) mówi: "Słusznie przeto uważa się liturgię
za wykonywanie kapłańskiego urzędu Chrystusa. W niej przez znaki
widzialne wyraża się i w sposób właściwy poszczególnym znakom urzeczywistnia
uświęcenie człowieka, a mistyczne Ciało Jezusa Chrystusa, mianowicie
Głowa i jego członki, wykonują całkowity kult publiczny" /KL 7/ .
Części Liturgii Eucharystycznej:
1. Obrzędy wstępne.
2. Liturgia Słowa (komunia Słowa Bożego).
3. Liturgia Eucharystii, która dzieli się na:
- przygotowanie darów (liturgia miłości braterskiej, komunia z braćmi)
- liturgia ofiary (komunia z Chrystusem ofiarującym się)
- liturgia uczty ofiarnej (komunia z Chrystusem i braćmi)
4. Obrzędy zakończenia (uroczyste błogosławieństwo).
OBRZĘDY WSTĘPNE
Śpiew wejścia - ma na celu rozpoczęcie celebry, pogłębić
jedność zgromadzonych, wprowadzić ich w misterium okresu liturgicznego
lub święta oraz towarzyszyć procesji kapłana i asysty.
Stojąca postawa ciała - przypomina, że w sakramencie chrztu
razem z Chrystusem "powstaliśmy z martwych". Stanie jest
postawą człowieka wyzwolonego. Chory i słaby nie może stać prosto.
Gdy stoimy, możemy wyrazić swoją gotowość do służby, szacunek i
podziękowanie. Postawa stojąca jest również znakiem łączności ze
zmartwychwstałym Chrystusem, znakiem czujności w oczekiwaniu na
Jego powtórne przyjście. W końcu wyraża gotowość pójścia w świat
dla dawania świadectwa Chrystusowi i głoszenia królestwa Ojca.
Procesja wejścia - jest obrazem pielgrzymującego kościoła
do domu Ojca w chwale wiecznej (2 Kor 5, 6; Flp 3,13-14.16). Procesja
wejścia wskazuje wiernym, że oto przychodzi Chrystus, nasz Pan.
Krzyż jest Jego znakiem, Księga zawiera Jego Słowo, kapłan jest
Jego ręką i ustami. Świece głoszą: On jest prawdziwym światłem.
Kadzidło wzywa: Jemu niech będzie chwała!
Świeca - symbolizuje również obecność Chrystusa (J 8,12)
oraz w ręku chrześcijanina albo stojąca na ołtarzu oznacza wiarę
jaśniejącą wobec ludzi (Mt 5 14-16).
Ołtarz - jak budynek kościelny symbolizuje Kościół jako Ciało
Chrystusa, tak ołtarz symbolizuje Głowę tego Ciała - Chrystusa.
On jest naszą ofiarą, kapłanem i ołtarzem. Kapłan pozdrawia Chrystusa
(ołtarz) przez pochylenie się lub przyklęknięcie. Pokłon jest wyrazem
uniżenia się przed Bogiem. Gdy klękam, to wyrażam słowa z Flp 2,
10. Następnie kapłan pozdrawia Chrystusa, całując ołtarz i okadzając
go. Pocałunek to wyrażenie miłości i szacunku, a dym kadzidła symbolizuje
duchową postawę kapłana i całego zgromadzenia powierzającego się
Chrystusowi, który prowadzi nas do Ojca.
Kadzidło - Msza św. jest ucztą zgotowaną przez Chrystusa
dla Jego przyjaciół. W kadzidle jest tajemnica pięknej rozrzutności
(Maria i funt olejku nardowego - Mt 2,1 i J 12,3). Dym kadzidła
jest symbolem modlitwy, która nie myśli o żadnej korzyści, ale wielbi
Boga. Chrześcijanie swoim postępowaniem niby wonią kadzidła głoszą
zwycięstwo Chrystusa. Dym unoszący się do góry oznacza modlitwę
uwielbienia, którą kierujemy do naszego Pana.
Biały obrus na ołtarzu - znak, że jest to miejsce gotowe
na przyjęcie świętości. Biały obrus jest również wezwaniem dla naszego
serca. Jedynie bowiem z czystego serca płynie należyta ofiara i
modlitwa.
Znak krzyża - pierwsze słowa, które wypowiada kapłan, rozpoczynając
Mszę św. są skrótem kerygmatycznym. Przez znak krzyża wyznajemy
naszą wiarę w Trójcę Św. i nawiązujemy do naszego chrztu. Gdy czynimy
znak krzyża, to wtedy on opasuje nas całkowicie: od czoła do piersi,
od ramienia do ramienia ogarnia nas całego - ciało i duszę, myśli,
wolę rozum i uczucie, pracę i wytchnienie. Znak krzyża jest dla
nas - wierzących skuteczną obroną przeciw szatanowi (Kol 2,14).
Słowo wstępne celebransa- otwiera liturgię, pogłębia jedność
zgromadzonych przez zachętę do wzajemnej, serdecznej życzliwości
i wprowadza w ducha liturgii danego dnia.
Akt pokutny - nie chodzi tu o szczególny rachunek sumienia,
ale o ogólne uznanie swej grzeszności. Uderzenie w piersi ("moja
wina"): czasami badanie lekarskie wymaga, by lekarz uderzył
pacjenta w pierś celem wsłuchania się w organy wewnętrzne. W tym
znaku też chodzi o zdrowie, ale ducha. To uderzenie ma przeniknąć
pierś, zaalarmować ów świat wewnętrzny, by się obudził, otrząsnął
ze snu i nawrócił do Boga.
Aspersja - czyli pokropienie wodą święconą nawiązuje do
chrztu i wskazuje na związek chrztu z Eucharystią. Może wystąpić
w liturgii zamiast aktu pokutnego.
Panie zmiłuj się nad nami - aklamacja ta jest okrzykiem
wyrażającym naszą nędzę, a równocześnie ufność złożoną w Bogu .
Kyrie jest co prawda błaganiem o miłosierdzie, ale najpierw
i przede wszystkim jest uroczystym uznaniem Chrystusa za Pana i
za uwielbionego Kyriosa.
Hymn Chwała na wysokości - Kościół zgromadzony w Duchu Św.
wysławia i błaga Boga Ojca i Baranka. Śpiewany jest we wszystkie
niedziele i wielkie święta.
Kolekta - kulminacyjny punkt obrzędów wstępnych. Jest to
modlitwa kapłana "zbierająca" modły (indywidualne prośby)
wszystkich we wspólną modlitwę. Prośba tej modlitwy jest na ogół
bardzo ogólna, by mogły się w niej zmieścić wszystkie prośby indywidualne.
Wierni potwierdzają tę modlitwę słowem AMEN, co oznacza Niech
się tak stanie. Słowo to znaczy również potwierdzenie słuszności
czegoś, co zostało przed chwilą powiedziane lub wyśpiewane przez
zgromadzenie. Fakt, że w kolekcie modli się sam Chrystus, można
odczytać też z wzniesionych rąk zastępującego Go kapłana. Przypominają
one wyciągnięte i przebite dłonie Jezusa Ukrzyżowanego, którymi
chce On przygarnąć wszystkich do siebie.
LITURGIA SŁOWA
Liturgia Słowa - dialog Boga ze swoim ludem (Pwt 6, 3-4).
W liturgii Lud Boży otrzymuje dar bezcenny - Słowo Boże. Sobór
Watykański II stwierdza, że gdy w Kościele czyta się Pismo św.,
wówczas Bóg sam mówi (Kl. 7) . Słowo pełni potrójną funkcję: komentuje,
objaśnia i angażuje słuchacza do dokonania w sobie przemiany (Iz
55, 10-11). Zewnętrznym wyrazem przyswojenia sobie Słowa Bożego
jest śpiew oddzielający czytania. Ponadto wspólny śpiew, zwłaszcza
melodia, wyraża też miłość i radość.
Struktura liturgii słowa:
- czytania (jedno lub dwa),
- psalm responsoryjny,
- werset przed Ewangelią,
- Ewangelia,
- homilia,
- wyznanie wiary i modlitwa wiernych.
Przyjęto 3 - letni cykl czytań A, B, C i rok I oraz II. W dni świąteczne
I czytanie ze ST, II czytanie z NT (luźny związek). W okresie wielkanocnym
zamiast ST czyta się Dzieje Apostolskie i Apokalipsę. Przy takim
rozkładzie tekstów biblijnych w niedzielę i dni powszednie czyta
się podczas Mszy św. w całości 4 Ewangelie, Dzieje Apostolskie i
Listy w 90%, a ST w 40%.
Ambonka - stół słowa. Sakramentalne spożywanie Chrystusa
pod postacią chleba jest uwarunkowane uprzednim duchowym spożywaniem
Chrystusa pod postacią słowa. Cała uwaga wiernych jest zwrócona
w kierunku ambonki, aby duchowo "spożyć Jezusa" przez
słuchanie Jego słowa.
Postawa siedząca - oznacza gotowość słuchania i całkowitą
dyspozycyjność: "Mów Panie, bo sługa Twój słucha" (1Sm
3,10). Wyraża również skupienia i medytację, odprężenie przed Bogiem,
oczekiwanie i uwagę.
Psalm responsoryjny - jest odpowiedzią ludu na dopiero co
przeczytane I czytanie (powinien być śpiewany, ponieważ śpiew wyraża
naszą radość, akceptację i miłość do słów Pana). Św. Augustyn mówi:
"Kto kocha, ten śpiewa".
Ewangelia - Podczas Mszy św. są 2 wielkie wydarzenia: konsekracja
i czytanie Ewangelii. Dlatego też czytanie Ewangelii otacza się
najwyższym szacunkiem. Kapłan wyznaczony do głoszenia Ewangelii
przygotowuje się poprzez modlitwę. Lud śpiewa Alleluja (chwalcie
Jahwe, Pana), które jest okrzykiem zwycięstwa, triumfu, podziwu
i zachwytu. To również okrzyk herolda, który woła: "Cieszcie
się i radujcie, bo za chwilę Pan zmartwychwstały, stojący pośród
nas, sam do nas przemówi". Wierni stojąc, przez aklamację wyznają,
że Chrystus jest obecny i do nich mówi.
Księdze Ewangelii oddaje się oznaki czci :
- świece: starożytny Rzym stawiał kodeks prawa między dwiema
świecami - tylko kodeks Chrystusowy godzien jest takiej czci.
- okadzenie: wyraz czci oddanej Królowi.
- znak krzyża: czyniony przez wiernych na czole, na ustach
i na piersi wyraża gotowość przyjęcia Chrystusowego Słowa w swoje
myśli, na swoje usta i do swojego serca.
- ucałowanie ewangeliarza - pocałunek dla Chrystusa w podzięce
za Jego słowa.
Wyznanie wiary, czyli homologia - pierwotna formuła
wyznania wiary streszczona określeniem: Panem jest Jezus
(1 Kor. 12, 3) przekształciła się w długą formułę Symbolu Apostolskiego,
który odmawiamy w niedzielę i święta.
Modlitwa powszechna, czyli wiernych - zasadniczą
cechą tej modlitwy jest uniwersalizm. Do takiej modlitwy zachęcał
św. Paweł (1 Tm. 2, 1-4).
Modlitwa wiernych ma ustaloną strukturę. Intencje ujęte są w cztery
grupy:
1. Za potrzeby Kościoła - np. za papieża, pasterzy Kościoła, misje
itp.
2. Za rządzących i za zbawienie całego świata - np. za problemy
dzisiejszego świata, jak pokój itp.
3. Za doświadczonych różnymi trudnościami - np. za ofiary nałogów,
chorych itp.
4. Za wspólnotę lokalną, t.j. parafię.
Przy wyborze konkretnych próśb należy uwzględnić czytania mszalne,
homilię i aktualne wydarzenia. Modlitwa powszechna jest wyrazem
wzajemnej miłości braterskiej.
LITURGIA EUCHARYSTYCZNA
I. DARY
1. Przygotowanie darów - w tej części liturgii wyróżniamy:
a) przygotowanie ołtarza,
b) procesję z darami,
c) przyjęcie ich i złożenie na ołtarzu.
Najpierw przygotowuje się ołtarz - stół Pański, który jest centrum
całej liturgii. Rozkłada się korporał i puryfikator. Stawia się
kielich i mszał. Przynosi się na ołtarz chleb, wino i wodę, tzn.
te elementy, które Chrystus wziął w swoje ręce.
Chleb - to pożywienie, które nigdy nam się nie sprzykrzy,
jest prawdziwy i dobry, oznacza wierność i niezłomną stałość.
Wino - to napój, który nie tylko gasi pragnienie (w czasach
Jezusa chleb i wino stanowiły podstawę życia), ale też "rozwesela
serce człowieka" (Ps. 104, 15a). Wino jest jaśniejącą pięknością,
wonią i siłą, która rozpromienia wszystko. Spożywane na ucztach
i uroczystościach było wyrazem radości i braterstwa. Z drugiej strony
wino wyciśnięte z gron symbolizuje cierpienie.
Woda - oznacza naturę ludzką, którą przyjął Syn Boży. Może
oznaczać również przemianę starego człowieka w nowego przez zanurzenie
w wodzie Chrztu św.
Chleb i wino jako pokarm biologiczny mówią z jednej strony o naszej
zależności od świata, z drugiej zaś, jako pokarm symboliczny, mówią
o naszej zależności od Boga. Obecnie często śpiewamy pieśń, która
jest nam bliska w swej symbolice: "Chleb, co zmienia się w
Chrystusa Ciało, z wielu ziaren pszenicznych się rodzi". Również
wino "z wielu gron pochodzi". Ziarna i winne grona symbolizują
poszczególnych członków Kościoła, które razem, na kształt ziaren,
mają tworzyć jeden chleb. Tak jak jest jedna Hostia i jeden kielich,
które widzimy na ołtarzu.
Przygotowanie do ofiary eucharystycznej musi dokonywać się w czynnej
miłości. Widać to już u pierwszych chrześcijan (Dz 2, 42-46). Jedność,
zgoda, miłość braterska to sprawdziany miłości ku Bogu oraz nieodzowny
warunek przystąpienia do ołtarza Bożego z ofiarą. Często praktykuje
się procesję z darami do ołtarza. Procesji powinien towarzyszyć
śpiew, który wyraża naszą radość ze spotkania z Chrystusem i wspólnotą
Kościoła.
W tej części Mszy św. zbiera się również pieniądze na potrzeby
kościoła lub wspólnoty lokalnej. Dary materialne składane w czasie
przygotowania darów mają wyrażać ducha miłości społecznej,
wrażliwości na potrzeby bliźnich i współodpowiedzialności za Kościół.
2. Uroczysta modlitwa kapłana i przygotowanie kielicha z winem
i z odrobiną wody.
Kapłan, biorąc chleb i kielich z winem, wypowiada słowa błogosławieństwa,
które wyrażają dziękczynienie Stwórcy za dany nam pokarm. Gest podniesienia
darów oraz modlitwa: Błogosławiony jesteś Panie Boże Wszechświata,
bo dzięki Twojej hojności otrzymaliśmy chleb, owoc ziemi oraz pracy
rąk ludzkich, który Tobie ofiarujemy, aby stał się dla nas chlebem
życia podkreśla, że mamy do czynienia z dialogiem. Bóg daje
dar, aby człowiek złożył siebie w ofierze. Modlitwa ta zachęca do
złożenia wewnętrznego daru z siebie.
Kluczowym terminem w uroczystej modlitwie jest odniesienie do Boga
określeniem Błogosławiony (słowa te wywodzą się ze starotestamentowej
liturgii, tzw. modlitwy Berakotu). Imiesłów "błogosławiony"
w tej modlitwie jest najmocniejszym z wszystkich słów, jakie wyrażają
ideę błogosławieństwa. Podobny jest do okrzyku Maryi błogosławionej
między niewiastami (Łk 1,48) i oznacza entuzjazm oraz uniesienie
człowieka będącego dzięki łasce świadkiem wydarzenia, w którym Bóg
objawił swoją moc.
Dolewanie wody do wina - zwyczaj ten wywodzi się stąd, że
domieszką wody łagodzono moc wina, które stanowiło napój codzienny.
Później zaczęto temu nadawać znaczenie symboliczne, ponieważ z boku
Chrystusa wypłynęła krew i woda. Tak jak wino jest symbolem bóstwa
Chrystusa, tak woda jest symbolem Jego człowieczeństwa. Inaczej
wino jest darem Boga, a woda darem człowieka.
Zarówno dary na ołtarzu, jak i sam ołtarz oraz kapłana i wiernych,
można okadzać, aby wyrazić symbolicznie, że ofiara Kościoła i jego
modlitwa wznoszą się ku Bogu niby woń kadzidła. Nasza ofiara ma
się wznosić ku niebu jak dym z ofiary sprawiedliwego Abla.
3. Cicha modlitwa pochylonego kapłana i gest obmycia rąk
Po raz kolejny, już przed samym najważniejszym punktem Eucharystii,
kapłan modli się (Przyjmij nas Panie stojących przed Tobą w duchu
pokory i z sercem skruszonym; niech nasza ofiara tak się dzisiaj
dokona przed Tobą, Panie Boże, aby się Tobie podobała), abyśmy
stanęli w prawdzie przed Bogiem. Uznajemy naszą grzeszność, aby
się lepiej przygotować do tego, co za chwilę nastąpi.
Gest obmycia rąk przez kapłana - dzisiaj wyraża pragnienie
wewnętrznej czystości nieodzownej dla godnego i owocnego sprawowania
ofiary (Obmyj mnie Panie z mojej winy i oczyść z grzechu mojego).
4. Zachęta do modlitwy
Kapłan mówi: Módlcie się aby moją i waszą ofiarę przyjął ...
Wierni odpowiadają: Niech Pan przyjmie ofiarę z rąk twoich ...
W modlitwie tej, w ścisłym związku, łączą się oba elementy: modlitwa
i ofiara.
Nie zrozumie ofiary ten, kto nie rozumie modlitwy. Msza św. jest
ofiarą i modlitwą. Stąd gesty i modlitwy zawsze niemal idą w parze.
5. Modlitwa nad darami
Jest prośbą, aby Bóg przez Jezusa, który ofiarowuje się podczas
tej Mszy św., pozwolił nam brać udział w Jego ofierze.
Cały obrzęd przygotowania darów jest nie tylko złożeniem ich
na ołtarzu, ale stanowi także duchowe przygotowanie dla nas do przeżycia
właściwej ofiary.
II. MODLITWA EUCHARYSTYCZNA (inaczej kanon - część
niezmienna)
Jest sercem i szczytem całej Eucharystii. Eucharystia to inaczej
dziękczynienie. Modlitwa eucharystyczna jest więc modlitwą dziękczynienia.
Wyraża i urzeczywistnia całą treść Mszy św., a równocześnie ją streszcza,
żeby nam, którzy w niej uczestniczymy, przekazać w formie słownej
to, co dzieje się w rzeczywistości.
Wdzięczność to podstawowa postawa człowieka przed Bogiem (Kol. 1,12;
3,17; Ef 5,20).
Części modlitwy eucharystycznej:
1. Prefacja (łac. praefatio - przedmowa, wstęp)
Kapłan w imieniu całego ludu wysławia Boga Ojca i dziękuje Mu za
całe dzieło zbawienia (istnieje 97 prefacji w zależności od dnia
i święta).
Prefacja jest skrótowym obwieszczeniem tego wszystkiego, co zawiera
Ewangelia. W prefacji można zauważyć pewną specyficzną rytmikę -
jest utrzymana w formie poetyckiej (hymnicznej). Prefacja to poemat,
który poprzez śpiew i wyrażoną w nim treść wciąga do akcji wiernych
uczestniczących w Eucharystii.
2. Aklamacja Święty...(słowa zaczerpnięte z Iz 6,3
i z Ps 118, 26)
Okrzyk radości. Bóg jest źródłem świętości. Słowa Hosanna na
wysokości... oznaczają: Zawitaj! Panie zbaw nas teraz, wiwat.
Może znaczyć również: Chwała niech będzie...
3. Epikleza (gr.= wzywanie)
Modlitwa do Boga Ojca o zesłanie Ducha św. na dary ofiarne w celu
ich przeistoczenia w Ciało i Krew Chrystusa (epikleza konsekracyjna)
oraz na uczestników liturgii eucharystycznej celem ich zjednoczenia
i uświęcenia (epikleza komunijna). Za chwilę kapłan wypowie słowa
konsekracji, a Duch św. zstąpi na chleb i wino, przemieniając je
w Ciało i Krew Chrystusa.
4. Konsekracja (przeistoczenie)
Centrum Mszy św. Konsekracja to słowa samego Chrystusa z Ostatniej
Wieczerzy i towarzyszące im gesty, które powtórzone przez kapłana
w Jego imieniu przemieniają chleb i wino w Ciało i Krew Pana Jezusa.
Podniesienie - ma na celu ukazanie wiernym świętych postaci,
jak również moment adoracji (właściwą postawą w tym momencie wydaje
się być tzw. "komunia oczu", czyli popatrzenie, a nie
pochylenie głowy). Celebrans, podnosząc święte postacie, ofiaruje
je Ojcu, a wraz z ofiarą Chrystusa skierowana jest ku Ojcu ofiara
całego zgromadzenia.
5. Aklamacja zgromadzenia
Kapłan: Oto wielka tajemnica wiary...
Wierni: Głosimy śmierć...
Aklamacja zawiera 3 wymiary czasowe: przeszłość (śmierć), przyszłość
(paruzja) i wciąż trwającą teraźniejszość zmartwychwstania. Istnieją
4 warianty aklamacji.
6. Anamneza, czyli pamiątka misterium paschalnego
Słowa Chrystusa: To czyńcie na moją pamiątkę...
Ostatnia Wieczerza nawiązuje do starotestamentalnej Paschy, kiedy
Żydzi wspominali najważniejsze
wydarzenie w historii Izraela. W tym kontekście ustanowił Chrystus
swoją Paschę (Chrystus został złożony w ofierze jako nasza Pascha,
1 Kor 5, 7). Ustanawiając Eucharystię jako sakramentalne misterium,
Jezus, nakazując, czyńcie to na moją pamiątkę, sprawił, że
to wspomnienie w przeciwieństwie do wspomnienia Paschy żydowskiej
jest wspomnieniem uobecniającym!
7. Złożenie ofiary
Świadomość aktu składania ofiary winna utrzymywać się przez całą
Mszę św. i osiągnąć pełnię w momencie konsekracji i anamnezy. Chrystus
ofiaruje się Ojcu w znakach chleba i wina. Oddając się Ojcu, wydaje
się zarazem nam na pokarm. Ofiaruje nam swoje ciało i krew. W ten
sposób Jezus poucza nas, że w naszym ofiarowaniu się Bogu nie może
zabraknąć oddania się braciom "na pokarm". Przez współofiarę
dokonuje się z nami to, co na ołtarzu dzieje się z chlebem i winem-
przemienienie, przeistoczenie w nowego człowieka.
8. Modlitwy wstawiennicze
W tej części Mszy św. (Modlitwie Eucharystycznej) modlimy się w
jedności z całym Kościołem niebiańskim i ziemskim. Modlitwa wstawiennicza
obejmuje wszystkich żywych i zmarłych. Za wszystkich modlimy się
o to, aby zjednoczyli się z Chrystusem i ze sobą, aby wszyscy stali
się jednym ciałem i jedną duszą w Chrystusie.
9. Doksologia
Zwana jest również "małym podniesieniem". Końcowe uwielbienie
skierowane do Boga Ojca przez Jego Syna a naszego Pana, w Duchu
św., który został nam dany. Teraz kapłan podnosi kielich i chleb
w geście podobnym do gestu przy przygotowaniu darów z tym, że tam
był chleb i wino, a teraz jest ciało i krew Pana Jezusa. Modlitwę
uwielbienia wygłasza kapłan a, wierni odpowiadają AMEN.
Jest to najważniejsze amen w całej Mszy św.
UCZTA OFIARNA (komunia)
Zasiadanie przy jednym stole i spożywanie tych samych potraw już od
najdawniejszych czasów było wyrazem jedności i wspólnoty zgromadzonych.
Chrystus uobecnił liturgicznie swoją ofiarę w obrębie uczty rodzinnej,
która była kontynuacją ofiary złożonej w świątyni z jednorocznego
baranka (Wj 12,1-14). Ofiarę Nowego Przymierza i Wiecznego Przymierza
zamknął Jezus w znaku uczty pod postaciami chleba i wina, polecając,
by wszyscy brali, jedli i pili - czyniąc to na Jego pamiątkę.
Tak też zrozumieli to Apostołowie i ich następcy, i tak do dziś
rozumie to Kościół. Chrystusowy gest łamania chleba, polecenie spożywania
i dawania uczniom konsekrowanych darów rozwinął Kościół w obrzędach
komunijnych Mszy Św., która jest nie tylko ofiarą Nowego Przymierza,
ale również i ucztą paschalną otrzymaną od Pana w Wieczerniku na
wszystkie czasy.
Elementy obrzędu komunii:
1. Modlitwa Pańska
To modlitwa dzieci do jednego Ojca. Włączono ją do Mszy Św. także
dlatego, że wyraża głód chleba dającego życie wieczne oraz zawiera
prośbę o przebaczenie i oczyszczenie wewnętrzne, by nie spożywać
Ciała Pańskiego niegodnie. Kapłan rozwija tę modlitwę o tzw. embolizm,
czyli modlitwę wtrąconą. Zgromadzeni kończą modlitwę kapłana aklamacją
(doksologią): Bo Twoje jest królestwo i potęga i chwała na wieki.
Jest to fragment modlitwy z II w. - hymnu "Didache", czyli
Nauki Dwunastu Apostołów. Wprowadzono ją tutaj ze względu ekumenicznych
dla ducha wspólnoty z naszymi odłączonymi braćmi, ponieważ modlitwa
ta występuje po Modlitwie Pańskiej we wszystkich protestanckich
tekstach liturgicznych.
2. Obrzęd pokoju - Pokój zostawiam wam, pokój mój daję
wam
Pokój jest znakiem zmartwychwstania (Pokój wam - J 20,19).
Znakiem ludzi, którzy w Jezusie poprzez krzyż i cierpienie przeszli
ze śmierci do życia.
Wierni modlą się o pokój i jedność dla Kościoła, całej rodziny ludzkiej
oraz wyrażają wzajemną miłość. Modlitwa o pokój i jedność oraz znak
pokoju przypominają konieczność pojednania, ponieważ Eucharystia
to uczta braterskiego zespolenia i w niej przemieniamy się w to,
co przyjmujemy - w Chrystusa paschalnego wydanego za braci i solidarnego
nawet z grzesznikami, by ich zbawić. U nas przyjął się gest podania
ręki jako znak pokoju wyrażający naszą wolę życzliwego odniesienia
się do każdego człowieka.
3. Gest łamania chleba
To gest wykonany przez Chrystusa na Ostatniej Wieczerzy. W Liturgii
Eucharystycznej pierwszych gmin chrześcijańskich posługiwano się
tym gestem od początku (spotykano się na łamaniu chleba). Pierwotnie
miał on znaczenie praktyczne: po prostu trzeba było chleb przełamać,
żeby go rozdzielić między obecnych. Jednak ma także głębsze znaczenie:
oznacza, że wszyscy tworzymy jedno ciało, gdy spożywamy w czasie
komunii jeden chleb życia, którym jest Chrystus. (Ponieważ jest
jeden chleb, przeto my, liczni, tworzymy jedno Ciało. Wszyscy bowiem
bierzemy z tego samego chleba 1 Kor 10,17 ).
4. Zmieszanie postaci
Przełamując chleb, kapłan upuszcza jego cząstkę do kielicha z Krwią
Pańską. Gest ten nawiązuje do dawnego zwyczaju przekazywania przez
biskupa części Hostii z katedralnego kościoła do innych parafii
jako tzw. fermentum, czyli zaczynu drożdżowego.
Rozpoczynając Eucharystię w innych kościołach, dodawano tę część
do chleba wspólnoty lokalnej. Wskazywało to na jedność z biskupem.
Gest zanurzenia Chleba w Krwi Pańskiej to także symbol zmartwychwstania,
symbol jedności Ciała i Krwi w komunii pod postacią chleba i wina.
Gest ten wyraża jedność z Bogiem (wymiar pionowy) i jedność z braćmi
(wymiar horyzontalny). Podczas łamania chleba i zmieszania postaci
śpiewa się inwokację Baranku Boży.
5. Ukazanie wiernym chleba eucharystycznego - zaproszenie
przez kapłana na ucztę Chrystusa (Oto Baranek Boży, który gładzi
grzechy świata...)
6. Przyjęcie Komunii przez kapłana i wiernych
Komunia wiąże się ściśle z eucharystyczną ofiarą. Celem każdej ofiary
jest pełniejsze zjednoczenie człowieka z Bogiem (J 6, 56). Komunia
jest znakiem potwierdzającym przyjęcie ofiary przez Boga. Wspólny
posiłek eucharystyczny jest także obrazem jedności, braterstwa i
wzajemnej miłości. Gdy jest to możliwe, po Ciało Pańskie wierni
idą w procesji komunijnej.
Procesja komunijna symbolizuje lud Starego Przymierza karmiony
cudownie manną podczas wędrówki do Ziemi Obiecanej, wskazuje na
Kościół zjednoczony z Chrystusem, wyraża lud Boży w "drodze"
do Królestwa Bożego oraz podkreśla wymiar wspólnotowy, ponieważ
wierni idą razem jako jedna rodzina dzieci Bożych, aby zjednoczyć
się z ciałem Chrystusa - chlebem pielgrzymim. Zobowiązuje także
do szczerej jedności i miłości braterskiej.
Gdy kapłan i wierni przyjmują sakrament, śpiewa się pieśń na
komunię, która wyraża jeszcze raz jedność, miłość, radość i
duchowe zjednoczenie przyjmujących komunię.
7. Zakończenie komunii
Po przyjęciu komunii i puryfikacji kielicha zabiera się wszystkie
przedmioty leżące na ołtarzu. Całe zgromadzenie w tym czasie modli
się oraz uwielbia Pana pieśniami dziękczynienia lub uwielbienia.
8. Modlitwa po komunii
Kapłan z rozłożonymi rękami błaga Boga w imieniu całej wspólnoty
o owoce dopiero co sprawowanego misterium Eucharystii. Amen
wiernych stanowi jakoby podpis pod treścią modlitwy i sprawia, że
staje się ona prawdziwie ich modlitwą.
OBRZĘDY ZAKOŃCZENIA
Ostatnia Wieczerza skończyła się bardzo prosto. W relacji Ewangelistów
po odśpiewaniu hymnu (Mt 26, 30) Jezus powiedział: Wstańcie,
idźmy stąd (J14,31).
Obrzęd zakończenia obejmuje:
1. Błogosławieństwo kapłańskie
Istnieją 3 formy błogosławieństwa: zwykłe: Niech was błogosławi...
,wzbogacone o poprzedzającą modlitwę nad ludem lub wyrażone inną
uroczystą formułą (tzw. błogosławieństwo aaronickie) z wyciągniętymi
rękami nad ludem z odpowiedziami Amen.
2. Rozesłanie (odesłanie)
Zgromadzenie eucharystyczne rozwiązuje się, by każdy z wiernych
powrócił do swych zajęć, wychwalając i błogosławiąc Pana. Jesteśmy
wysłani, aby w swoim życiu przedłużać dziękczynienie eucharystyczne.
Opracowanie - Jacek M. (w oparciu o materiały Liturgia
ks. Piotra Kolocha OMI)
do góry
|
|